Equi-Soft sadelgjord.

 

Det här är ju kanske inte den snyggaste sadelgjorden jag sett, men dess funktion gillar jag med gummiband som tillåter hästens bröstkorg att expandera när den andas, även under ridning. Nog för att jag är nöjd med min Treadstone-gjord, men den har ju inte alls samma funktioner utan är mest bara en supermjuk och fin lädergjord.Det finns även en variant som heter XpandGirth som verkar vara i princip samma funktion:

Jag har tidigare funderat på en Eric Le Tixerant som också ska vara väldigt elastisk och mjuk mot hästen. Dock tycker jag mycket bättre om materialvalen på Equi-Softgjorden samt att jag har en vän som har Tixerantgjorden och inte tycker att den riktigt är värd pengarna pga kvaliteten. Priset är ganska likvärdigt, kring 1.700:- för båda. Nåja, kanske önskar jag mig en Equi-Soft i julklapp.

 

2 tankar på “Equi-Soft sadelgjord.

Lämna en kommentar