Jävla vidriga äckliga värld.

När jag läser stycken som dessa ur blogginlägget Våldtäktskulturens senaste offer skriven av Genusfolket:

I april i år tog 17-åriga kanadensiska Rehtaeh Parsons livet av sig efter att bilder av hur några killar har sex med henne spridits (hon kom själv inte ihåg händelsen och på bilden har killarna hängt ut hennes överkopp genom ett fönster medan de har sex med henne då hon kräktes så mycket) och skolkamraterna kallade henne slampa på sociala medier och i korriden.

och dessa:

Det senaste i raden av liknande fall som uppmärksammats i media och sociala medier skedde för två veckor sen. Då kunde man se en hashtagg trenda på twitter med syfte att sprida en bild på en 16-årig brittisk tjej som ger en jämngammal pojke oralsex under en utomhuskonsert i Slane, Irland. Tjejen sitter på knä och är fullt påklädd medan killen hon ger oralsex är naken och står med armarna uppsträckta i segergest. Hashtaggen fylldes snabbt av hundratals människor som deltog i spridandet av bilden och kallade den 16-åriga tjejen för slampa och hora.”

så blir jag så arg och ledsen att det bara kokar inom mig.

Och att ”Många ville köpa sex av ”Emma, 14”” är så vidrigt att jag tappar tal- och skrivförmågan. Det finns hundra miljarders babiljoners fler exempel…

Sedan läste jag det här blogginlägget av Arsinoe och känner att det brinner inom mig.

Jag är egentligen helt ointresserad av vad de män som köper sex kan ha för bevekelsegrunder för det hela. Det är säkert jättesynd om dem på flera sätt, men det berättigar inte att en betalar för att kunna våldta någon. När vi talar om mäns roll i prostitutionen så blir det alltid en sådan jävla snyfthistoria av det hela, det handlar alltid om mäns behov och mäns känslor, inte om vad de gör med dessa kvinnor. Hur är mäns behov relevanta i det här fallet? Det är ju inte som att kvinnor aldrig är ensamma, varför köper inte de sex (ja, jag vet att det förekommer, men inte ens i närheten av samma utsträckning)? Det handlar inte primärt om livssituationen utan om makt, om att män utövar makt genom sex, genom att våldta och trakassera och köpa sig rätten till kvinnors kroppar.

——————————————————————————————————

Jag avskyr vad vi människor skapat av denna värld och vad vi fortsätter att göra mot den och dess invånare. Jag avskyr att vår historia bygger på att män är vår världs överhuvud och jag avskyr ännu mer att vi fortsätter att upprätthålla denna usla samhällsstruktur. Varför? Varför varför varför fortsätter vi med det? Ja, för tro inte att det bara är ‘dom andra’ som gör det, utan det är du och jag och alla människor som bidrar till att vi lever i ett patriarkat. Så länge inte DU protesterar och ändrar på hur maktordningen ser ut så är du lika delaktig som de som våldtar och skriker hora, bara på ett lite annat sätt. Så länge du skrattar med eller själv drar kvinnoförnedrande skämt så okejar du. Så länge du tycker att rosa är en tjejfärg och att killar inte kan ha nagellack eller klänning så okejar du. Så länge du låter pojkar hållas när de slåss, tafsar och beter sig svinigt och tänker att ‘höhöhö, boys will be boys’, så okejar du. Så länge lugna flickor måste sitta bredvid stökiga pojkar i skolan för att ha en lugnande inverkan på dessa så okejar vi. Så länge killar som är mjuka och omtänksamma skrattas åt likväl som det tas för givet att tjejer ska vara det så okejar vi.
Samhällets förväntningar på oss börjar redan när vi människor är små spädisar och det är bara vi tillsammans som kan ändra på detta, att inte okeja att vi ska behandlas olika på grund av vårt kön. Och med det menar jag inte att tjejer inte får ha rosa, utan att alla ska få ha hur mycket eller lite rosa de vill. Och med det menar jag inte heller att det inte finns pojkar, killar och män som det är synd om, för det finns det, och att jag ens måste skriva den meningen är ett jävla skämt, men annars dräller det väl snart in snyfthistorier om alla stackars snälla män som jag inte får glömma. Jag lovar, jag glömmer er aldrig, men det här handlar absolut inte om det. Hänger ni med?
Jag fucking jävla vägrar att vi ska slösa bort vår tid på att fortsätta att ha det så här, så snälla hjälp mig, hjälp oss alla att ändra på detta.

20130905-185446.jpg

Hon på bilden är en tjej som var full första gången som 13-åring. Hade sex första gången som 14-åring. Blev tafsad på brösten av sina manliga klasskamrater på högstadiet och fick skit för att hon pratade med sin mentor om detta, som i sin tur såg till att dessa killar fick stå till svars inför sina och mina föräldrar. Hon fick skit för att hon ‘skvallrat’, fast hon sa nej klart och tydligt när det hände.
Hon har dessutom legat med mer än en eller två (!) killar varav hälften av dessa hon inte varit tillsammans med mer än just den natten/dagen/whatever. Om dagens sociala medier funnits när hon var tonåring så hade hon kanske blivit uthängd så som många unga tjejer blir idag på ett så vidrigt sätt att de tar livet av sig.
Hon har hamnat i situationer som män utnyttjat, som hade kunnat bli farliga, som skadat henne och som fått henne att kämpa ännu lite hårdare för att få leva i en värld där hon är lika mycket värd som om hon hade haft en snopp.

Den här tjejen är jag och jag tänker aldrig någonsin anse att jag haft mig själv att skylla. ALDRIG.

Lämna en kommentar