Kalvmagar i ost! Uuääck!

Visst, jag äter fortfarande kött så varför skulle just det vara så äckligt då? Jo, jag vill välja mer och mer vegetariska alternativ och då blir jag faktiskt lite bestört över att få veta att det är kalvmagar i ost när jag sitter och tror att jag inte äter ett dött djur (ja, jag vet att mjölkkossor har det skitdåligt, köp ekologiskt!). Kalvmagar i ost – WTF tänker ni då?! Mm, löpe är tydligen malda kalvmagar och det fick jag vet alldeles nyss. Dessutom slaktas det aaaalldeles för få kalvar i Sverige för att deras små magar ska räcka till all ost vi äter, så den största delen av all löpe importeras. Typ från andra sidan jorden = dessutom dåligt för miljön. Så tänk på det när ni köper ost, kolla att den inte innehåller löpe. Här finns en bra lista på vegetariska ostar!

Som tur var så hittade jag min kära smaklösa Hushållsost på listan över de vegetariska ostarna. Tyvärr är den inte ekologisk och Arlas enda ekologiska ost utan löpe verkar vara Billinge. Undrar hur den smakar?

Image (1)

One thought on “Kalvmagar i ost! Uuääck!

  1. Har varit vego (brukar säga att jag inte äter någonting med ögon) i sju år och avstått från ost i ungefär två av dessa år. Nu äter jag dock ost igen eftersom de löpefria ostarna som finns på den enda närliggande stormarknaden (bor på landsbygden, våra affärer har inte ens quorn eller sojaprodukter, så löpefria ost finns inte på kartan) bara smakat plast, vilket är konstigt eftersom löpe egentligen inte har någonting med smaken att göra. Jag har alltid föredragit stark ost, typ Västerbotten, och jag har inte sett något alternativ för denna typ av ost. Har dock börjat märka att fler småmejerier bytt till vegetabilisk löpe, det dröjer nog tyvärr ytterligare 10 år innan storföretagen gör detta :/

Kommentera

