Det här med grisar.

Se den här filmen:

Jag vet att det inte går till så här precis överallt, det finns så klart bra undantag också. Men problemet är att det går till på liknande vis någonstans överhuvudtaget. På ganska många ställen dessutom. I Sverige. Och då ska jag inte ens börja med hur det ser ut utomlands, men det är sju resor värre.
Ingen kan eller orkar göra allt och kanske är det alldeles för jobbigt för dig att sluta stödja precis allt som är dåligt, men snälla börja någonstans. Våga ifrågasätta vad det är du stödjer genom att köpa och äta det du gör. Våga tänka efter, läsa på och hitta en början någonstans, börja med en sak att förändra, tex köp alltid ekologisk mjölk. Jag vet och förstår att alla inte har valmöjligheten, men vi är faktiskt väldigt många som har det och kan ta oss råd att börja byta ut våra vanliga varor till ekologiska, KRAV-märkta och närproducerade varor. Jag tror att när jag och min man räknade lite snabbt så blev de vanligaste varorna som vi bytte till ekologiskt ca 500:- (mellan tummen och pekfingret) dyrare i månaden. Det känns som en väldigt överkomlig summa för just oss och om vi även skippar kött och äter vegetariskt någon gång i veckan så blir det ju inte dyrare alls.

Så please do, läs på, ta ställning och agera. Gör ett val!

2 thoughts on “Det här med grisar.

  1. Jag äter ju mycket veg, men på sommaren älskar jag att grilla t.ex fläskfilé, köper numer alltid svenskt, men efter man har sett detta vet man ju att inte ens kanske det är rätt..

    Men vars hittar man då bra kött där grisarna/kossorna har det bra? Och där man inte behöver köpa kilovis? 🙂

    • Det borde gå att köpa ekologiskt kravgriskött i vanliga matbutiker, men eftersom att jag aldrig köper det har jag lite dålig koll. Köper ju mycket av vårt nötkött från Antnäs Lantgård, men när vi köper i butik så försöker vi att köpa ekologiskt och KRAV.

      Kolla med den butik du handlar i och har de inte det i sortimentet nu så kan du be att dom tar hem.

Kommentera

