Ny häst sökes.

I våras, innan klinikbesöket med Tenor på Norrbottens Hästklinik då jag fick veta vad som var felet, så hade jag börjat ställa in mig på att behöva döma ut honom. Jag satt och grinade och kände mig ”otrogen” när jag tittade på hästannonser, men utan häst ville jag inte vara. Sedan vände allt, vi hittade felet, Tenor opererades och sedan dess har vi rehabiliterat och jobbat honom från marken. Allt gick vår väg och jag vågade börja tro att han faktiskt skulle komma tillbaka som en hel häst. Och så hände olyckan förra lördagen, då jag på mindre än 10 timmar gick från att fira mina vänners bröllop till att sitta i bilen på vägen hem från stallet med ett trasigt hjärta, hästlös och en tuss av Tenors svans i handen. Jag är fortfarande inte helt säker på att chocken lagt sig, men om jag hade ridabstinens innan han dog så är den tio gånger värre nu. Jag behöver en häst, jag behöver få vara i stallet. Så jag har kollat på nätet, ehm, några gånger den senaste veckan. Där verkar det BARA finnas detta till salu: unghästar, +180hästar, 200.000:-hästar och ston. Och jag som bara vill ha en trevlig valack!

20140201-103853.jpgJag har varken 200.000:- (inte ens i närheten) att köpa häst för, jag har inte lust att köpa varken sto (om det inte är ett extremt ostoigt sto med väldigt jämt ”valackhumör”) eller hästbäbis och jag vill ha en häst som är kring 165-168 cm i mankhöjd. Max kring 170, men då ska den vara lättriden. Min nästa häst behöver inte ha några märkvärdiga gångarter eller särskilt fantastisk stamtavla, men jag söker efter ett halvblod-ish i alla fall. Den ska vara välriden och hyfsat lättriden och trygg, absolut ingen problemhäst eller någon som kastar mig hit och dit. Jag kommer att leta efter en häst att ha roligt med både på dressyrbanan, på töm och i skogen. Tävla dressyr vill jag göra lite grann på sikt, men nu är det återigen ett tag sedan jag red regelbundet och jag kommer att leta efter en häst med trevlig ridkänsla.
Självklart önskar jag att jag kunde köpa en häst som redan kan allt, en läromästare som jag kan utvecklas och ha roligt med, men jag vette katten om jag kommer att lyckas att hitta en sådan häst till hyfsat pris även om den så klart får vara lite äldre. Det vore jätteskönt om jag slapp åka Sverige runt för att hitta en ny pålle, men i norra Sverige är det som vanligt ännu mer hästtorka än i de södra delarna, så vi får väl se om min nästa vän kommer till mig som de tidigare gjort eller om jag senare i höst får planera in en hästletarresa. Eller två.

20131003-135244.jpg

6 thoughts on “Ny häst sökes.

Kommentera

