Min prickigkorv!

Tenor ser ut som en riktig liten prickigkorv just nu, så himla fin. Och efter att Eva var där igår så är han så blank och välborstad också, love it!
20140610-091710.jpg

20140610-091808.jpg

Snart får vi börja jobba på att muskla upp överlinjen igen, nu är han lite takformad och knotig med kulmage. Han äter just nu lagom ranson av hösilage och inget kraftfoder, men utan höanalys är det så svårt att veta vad jag ska lägga till sen när vi börjar jobba. Tidigare har han ätit Krafft Muskel, men vad ger ni era hästar för att bygga muskler? Det vill säga om ni behöver komplettera höet med något alltså.
Jag går sällan benhårt och exakt efter en uträknad foderstat utan tycker att det är viktigt att titta på hur hästen ser ut, mår och känns, men jag tycker att det är en bra fingervisning om vad som är lämpligt att lägga till. Jag minns första höanalysen i förra stallet som hade rena katastrofvärden och det blev riktigt knepigt att få ihop en vettig foderstat, jämfört med när vi bytte hö till ett med normala bra värden och jag mer eller mindre kunde plocka bort kraftfodret. Tänk så viktigt det är att faktiskt göra en analys av höet!

Kommentera

