Han lever!!

Idag har varit en väldigt påfrestande dag, men också en dag av otrolig lättnad. Vi anlände till Boden klockan åtta i morse och lämnade Tenor i händerna på Bengt Ronéus, kirurg på Norrbottens Hästklinik. Tenor fick komma in som första häst och det här är vad som har satt käppar i hjulet för oss och anledningen till varför Tenor blivit opererad idag:

20140510-194133.jpg

Jag är så otroligt tacksam för att vi för två veckor sedan fick komma till veterinär Heidi Kiiskinen och djursjukvårdare Jessika Persson på Norrbottens Hästklinik och att jag fick veta vad det är som gjort min älskade häst halt. De hittade en lös benbit i hans kota och alla pusselbitar föll så självklart på plats!
Den egentliga anledningen till att jag åkte dit var för att få en sista bedömning på Tenor innan utdömning. Min hemmaveterinär skickade mig nämligen direkt på hältutredning, men oturligt nog till en annan klinik och efter några besök där utan svar så har vi grubblat oss sömnlösa över vad som kunde vara felet, samt testat några olika behandlingar utan större framgång. Därför gav vi till slut upp och jag har grinat varje dag i stallet i flera veckors tid och trott att min älskade häst måste dö. Så gissa min chock när jag för två veckor sedan fick veta:
1. Vad felet var – en lös benbit.
2. Att det gick att operera. En mycket enkel och vanlig operation dessutom!

Varför var jag fortfarande så rädd att han ändå skulle behöva somna in då? Jo, för att han är 13 år gammal och en sån här benbit (en Birkeland-”fraktur”) uppstår när hästen är en pluttis. Så risken fanns att benbiten skadat leden som den satt vid. Att avgöra om leden skadats kan man heller inte göra förrän man opererar och hade leden varit skadad så skulle han ha fått somna in på operationsbordet. Tror ni att vi var nå nervösa fram till att de ringde från kliniken kl. 10, för att då meddela att allt gått bra. Total lycka bara sköljde över mig och ett gäng glädjetårar trillade. Min kära älskade skrutt kommer att få finnas kvar i mitt liv!
Nu väntar några veckors konvalescens och därefter igångsättning. Sedan får vi så klart se om han är haltfri, men det känns som att vi övervunnit det stora hindret.

TACK till alla underbara människor och era fina ord!

10 thoughts on “Han lever!!

  1. Ping: Ny häst sökes. | Lipan

Kommentera

