Ministorstaden.

Nog för att Luleå alltid kallats för lill-Stockholm och jag ibland säger mini-Manhattan om vår stad, men jag tycker att det är helt galet att det i lilla Luleå med drygt 75.000 invånare säljs en fyrarummare för nästan 5.000.000 kronor. 5 fucking miljoner för en lägenhet! En lägenhet som i mitt tycke och smak inte var särskilt speciell. Visst att den låg några trappor upp med lite utsikt, var en fyrarummare på närmare 100 kvm, nybyggd och ligger i utkanten av centrum, men var är charmen? För 5 mille vill i alla fall jag ha en hel hästgård med ridhus, alternativt en fläskig våning i Stockholms innerstad…men en nybyggd, lagom tråkig fyra i Luleå?! Nope.

NamnlösJag har skrivit tidigare om bostadsbristen i Luleå och jag förundras fortfarande över kommunens mål om att vi ska bli fler invånare. Kul att staden växer, men var ska alla nya människor bo? Och hur ska vi som redan bor här och behöver flytta kunna hitta någonstans att bo? Det är otroligt få av oss som har råd med lägenheter i flermiljonsklassen och för att få tex våran nuvarande lägenhet så behövde min man stå 13,5 år i kö hos Lulebo (som just nu har 13 lediga lägenheter, alla utom en med en kötid på över 5 år för att ens komma bland de 12 bästa och få erbjudande om att titta på lägenheten. Undrar vilken kötid som behövs för att faktiskt få en lägenhet?). Alla personer över 15 år kan ställa sig i kö hos Lulebo, men det betyder att en ändå är nästan 30 år gammal innan en får tex våran lägenhet…

Luleå centrum ligger på en halvö och har av förklarliga skäl en begränsad yta att bygga nya bostäder på. Jag gjorde en finfin liten karta i Paint så att ni ser hur stort/litet Luleå centrum är.

1city

Som ni ser på så finns det inte så jättemycket yta kvar att bygga på. Så varför inte bygga på höjden? Varför inte göra Luleå till den lilla storstad det faktiskt är och satsa på skyskrapor?
Vilka hinder finns det då i trångsynta Luleå för att faktiskt bygga på höjden? Så klart några stycken.
1. Försvaret. FÖÖÖÖRSVAAARET som AAAALLTID har någon sorts överbestämmanderätt när det gäller allt byggande i Luleå. De kan ju faktiskt råka flyga in i ett höghus eller nåt, särskilt som de så väldigt ofta flyger typ 100 m över centrumhalvön…Kan vi inte flytta försvaret mitt ut i skogen, någonstans dit det inte bor en enda människa som de kan störa?
2. Grannarna. Alltid finns det någon surkorv som inte vill få sin eventuella utsikt/solglimt/inbillade havsutsikt/whatever skymd. ”Det ska vara som det alltid har varit/det var bättre förr” verkar vara mentaliteten och om det är något jag avskyr så är det detta eviga bakåtsträvande.
3. Pengar. Så klart är det dyrt att bygga och ännu dyrare att bygga på höjden. Men hey, om vi ändå ska sälja lägenheter för 5 miljoner och ha hyror för en tvåa i city på närmare 10 papp i månaden så kan jag inte se något problem med att bygga 1 liten skyskrapa eller 2. Eller 10. Väl?

 

 

11 thoughts on “Ministorstaden.

  1. Det är verkligen helt sjukt. Jag och Simon ska ju flytta ihop nu, men det GÅR INTE att hitta en vettig lägenhet. Var och kikade på en igår, men den ska renoveras och då kommer hyran landa på dryga 8000… för en 2:a… inte okej.

    • Jag förstår att det känns hopplöst, men det är bara att söka vidare, annonsera och sprida ordet. Håller tummarna för er! 🙂
      Ni som har två lägenheter borde ju kunna byta dessa mot en större, eller iaf en av era mot en större.

  2. Jag håller med dig i allt, förutom synpunkterna om Försvarsmakten, jag förstår inte vad problemet med högre byggnader är, men jag kan lova att de inte säger nej bara för att de kan. Det är ett farligt jobb piloterna utför i fredstid och ett ännu farligare jobb i kris och krig, därav antar jag att man vill minska riskerna så mycket det går.
    Sen kan man såklart flytta F21 ”mitt ute i skogen” men människorna som jobbar där måste väl bo någonstans? Och flyttar man alla militära förband ut i skogen blir det ju svårare att försvara oss i befolkningen. Även om vi inte varit i krig på 200 år så kan vi inte planera för att det aldrig händer igen.

    • Nä, du har säkert helt rätt i att Försvaret inte säger nej bara för att dom tycker det är kul, det har jag aldrig trott. Däremot tycker jag att det är otroligt tråkigt att det är byggstopp i så stor del av vår kommun pga att F21 ligger där det ligger och att de säger nej till i princip allt byggande under bullermattan. Då skulle jag hellre flytta F21 en bit utanför staden, ”ut i skogen”, där deras flygningar inte påverkar utbyggnaden av Luleå på det negativa sätt som det gör idag. Och det behöver ju inte betyda att det ska flytta 40 mil härifrån, men kanske 4 eller nåt?
      Ang höga byggnader i Luleå centrum så hittar jag tyvärr inte min källa nu, men jag vet att jag för nåt år sedan läste att Försvaret sa nej till att Folkets Energihus skulle bli en skrapa pga nåt om att de kunde råka flyga in i det. Lite luddigt, jag minns inte exakt hur det var, men nåt åt det hållet.

  3. F21 borde ligga i Vidsel. Bra för Älvsbyn att få litet fler jobb. Är man så sugen att jobba som stridspilot, så mycket att man är villig att störta i ett annat land, kan det knappast vara en stor uppoffring att pendla till Vidsel –om man nu vägrar bo där. Det är dit dom flyger och över i ett område stort som Polen. Försvarsmakten kommer ändå att skära ner allt eftersom och vad det lider innebär ett flygförsvar att man skickar upp fjärrstyrda drönare. Det nuvarande kommunstyret (vilket ingen vågar byta för hur skulle DET se ut..:) tycker nu att vi ska bli 10.000 fler i Luleå. Detta är lustigt då man aktivt sedan 80-talet undvikit att expandera i den takt som Umeå har gjort. Utvecklingskurvorna var identiska tills någon sa ”nu får det vara nog” i Luleå. Sedan räknar man att 10.000 pers = 2500 bostäder dvs 4 i varje hushåll. Det gällde säkert på 80-talet.. nu är den siffran 1.7 enl en mäklare som jag precis har köpt lägenhet i Luleå Centrum av. Kommunstyret borde aktivt VISA att de tror på ett fungerande centrum genom att LÄMNA stadshuset och bygga ett nytt fint hus i trakterna kring Luleå Energi & Facebook -där dom får in ALLA sina verksamheter. Sedan släppa stadshuset (och alla andra kontorsplatser) till bostäder, som det fina exemplet med skatteskrapan på Södermalm.

  4. Fem mille för en fyra i Luleå? Inget ont om Luleå, säkert en jättetrevlig stad men fem mille är ju vansinnigt! Precis som du skev, för så mycket pengar kan du få en lägenhet i centrala Stockholm! Här i södra Sverige kostar lägenheter hälften så mycket, jag som alltid trott att det var billigare i norr.

    • De flesta treor ligger nog kring 2 miljoner nu, så denna blev ju extremt dyr. Men ja, det är helt sjukt vilken prisutveckling/bostadsbrist det är här! :/

  5. Galet bra inlägg! Och så hemskt i sin sanning också. Helt sjukt att Luleå fått såna absurda huspriser, helt utan rim o reson. Som du säger, 5 miljoner för en vanlig lgh, det är inte skäligt. Håller med att Luleå med sin spretiga layout bör bygga på höjden…men att försvaret hindrar detta visste jag inte! Var kommer den informationen ifrån?
    Du är bra på att skriva 🙂

    • Tack!
      Jag hittar tyvärr inte igen var jag läst det, men det var någonstans i samband med att det pratades om att Folkets Energihus skulle bli typ 50 våningar, men att Försvaret sa nej av säkerhetsskäl (?). Dessutom får ju inget typ byggas under bullermattan och där ryker ju rätt stora expansionsmöjligheter i Luleås ”förorter”.

Kommentera

