Smörj.

Som hästtjej har jag väl en si så där jättemånga timmars lädersmörjning i bagaget. Hästar och stall är ganska skitiga vilket i sin tur innebär att utrustningen behöver rengöras och återfettas med jämna mellanrum. På hemmafronten är jag dock sämre på att putsa grejer så som skor, väskor osv. Oväntat?
När jag köpte min fina LV-väska fick jag tips från butiken att smörja in lädret med minkolja för att det skulle hålla sig fint. Dessvärre hann jag inte komma längre i min googling än till Wikipedia för att läsa denna mening om minkolja ”Mink oil is made from mink fat and originates from China”. Så nej, ingen minkolja kommer att komma i närheten av mina grejer. Minkolja förekommer rätt ofta i skokräm eller liknande, så kolla innehållsförteckningen om ni vill slippa detta. Och det finns ju ekologiska alternativ som så klart är att föredra!20140331-102131.jpg

2 thoughts on “Smörj.

  1. Usch! Bra att du kollade upp det innan! Tror inte att många faktiskt vet vad som är i alla produkter och sen blir man rätt så chockad för man trodde att man köpte något ”oskyldigt”.. :/

    • Jag blir fortfarande förvånad över saker jag köper även fast jag är bättre på att kolla innehåll nuförtiden. :/ man får göra sitt bästa! 🙂

Kommentera

