Anatomiskt träns.

På inrådan av min veterninär/hästtandläkare/hästkiropraktor så ska jag köpa ett nytt träns till Tenor då det han har idag skapar ett tryck i nacken som han verkligen kan klara sig utan. Så nu sitter jag och kikar på PS of Swedens anatomiska träns. Det enda som stör mig med dessa är avsaknaden av käkrem. Behöver man då spänna nosgrimman hårt för att tränset ska sitta kvar? Det är inget jag är intresserad av. Så därför funderar jag på om jag ska köpa kandaret, ta bort bridonremmen och sätta dit en egen käkrem istället. Det måste väl gå?
Kostar 2.699:- plus eventuellt ett tjusigt pannband för 499:-…

Det träns som jag helst skulle vilja ha från PS är detta; High Function Revolution för 2.299:- (plus snyggt pannaband). Detta träns har helt avtagbar snokrem, nosgrimma som är något justerbar i sidled samt resår i sidostycket och tygeln vid bettinfästning. Det låter som att det ska vara rätt så snällt mot hästens mun! Men var hamnar tränset om jag väljer att plocka bort nosgrimman? Det känns lite farligt att ha ett träns utan käkrem där med…

Vilka andra anatomiska träns finns det så på marknaden?
Micklem Bridle från Horseware, kostar ca 1.499:-, är utformat för att inte klämma på hästens känsliga nervbanor i huvudet. Dock tycker jag att en stor nackdel med detta träns är att bettet tvingas att hamna för högt upp. Tenor och hans tänder trivs bättre med att ha bettet ganska långt ner, så nej, ett Micklem blir det inte för oss.

För några år sedan lanserade Dyon sitt träns The Difference, som jag dels tycker är sjukt fult, men även ser ut som ett tortyrredskap då det ser ut att behöva spännas fast hårt? Har läst en del om att det tryckavlastande nackstycket ändå åker fram om man inte spänner fast alla remmar ordentligt. Kostar 2.999:- och går bort för oss:

Finns det några fler som jag missat? För oss lutar det hur som helst åt ett från PS of Sweden.

 

13 thoughts on “Anatomiskt träns.

    • Det jag också gillar med PS-tränsen är att de har ekologiskt läder, vilket är en stor fördel även om det gör dom dyrare. Sen är jag ju lite picky och vill ha inåtvända spännen så mycket det går. Och så tror jag att deras nackstycken hade passat min häst bättre. 🙂

  1. Jag spänner nosgrimman mycket löst, det är bara ”för syns” skull eftersom den inte direkt går att plocka bort eftersom det blir en extra rem över då och det är inget snygg.

  2. Jag har ett Dyon the difference träns till min nackskadade häst. Var också väldigt orolig efter att ha läst runt om hur hårt det måste spännas men blev positivt överraskad när jag spände remmarna enligt mitt eget tycke och tränset satt på plats iallafall.

  3. Jag har varken nosgrimma eller käkrem på nån av mina hästar och tränsen har aldrig fallit av! Käkremmen uppfanns under första v.kriget för att tränset inte skulle ramla av när man slet hästen framåt och de var trötta så de knappt orkade gå.. varken western el islandshästträns har ju vanligtvis käkrem.

  4. En kompis till mig beställde ett sådant träns. Hon är jättenöjd med tränset men väldigt kritisk till företaget. Hon fick vänta i närmare tre månader innan det kom och det var i princip omöjligt att få kontakt med dem. Till slut pepprade hon dem med inlägg på deras FB-sida – då fick hon svar men fick ändå vänta hur länge som helst.

  5. Ps tränsen har en otroligt bra passform. Det negativa är kvaliteten tyvärr. Slarvigt sytt och dåligt läder. Jämför det med mina andra ”finare” träns så skiljer det ljusår på kvaliteten. Tyvärr vet jag flera som råkat ut för´”billig” kvalitet därifrån. Framförallt gäller det deras pannband som släpper färg på pärlorna. Ett löst brett nackstycke kanske kan vara en tanke? Då kommer då ut funktionen med brett bakom öronen http://www.horsemeup.se/index.php/hastutrustning/trans-8/neck-pad.html
    ?

  6. Ping: Köpa hästprylar. | Lipan

Kommentera

