Att välja sina Facebook-vänner.

Idag har jag 494 vänner på Facebook. Alla är så klart inte mina nära vänner, utan de allra flesta är bekantingar, bloggvänner jag aldrig umgåtts med, gamla skolkamrater och de senast tillkomna är några för mig helt okända människor som jag mött i en feministgrupp. Där fanns en tråd om att adda folk från gruppen för att få ett trevligare nyhetsflöde och jag nappade. Skitbra idé och vem vet, kanske hittar jag några nya vänner på köpet?

Igår på fikarasten pratade vi om vad man har för vänner på Facebook och jag fick kritik för att jag då och då rensar bort folk vars åsikter jag inte gillar. Tex har jag deletat alla som jag märkt har någon som helst positivt inställning till SD. Mina kollegor tyckte att det var trångsynt av mig att göra detta då det medförde att jag inte fick allas åsikt, att jag diskriminerade utifrån åsikt (?) och att jag missade ”information”. Nu råkar det vara så att jag inte är intresserad av att umgås med rasister, nazister och liknande och deras åsikter gör mig bara arg och ledsen, så för mig fanns det noll och ingen anledning att ha dom få avlägsna bekantingar kvar. När jag informerar mig om rådande läge angående SD och främlingsfientlighet i vårt land och världen så vänder jag mig till andra källor än just de som uttrycker dessa vidriga åsikter. Jag har ingen som helst skyldighet att ge alla utrymme i mitt flöde. Ses vi däremot i verkligheten så diskuterar jag gärna, så länge alla parter är intresserade av att lyssna på den andre.
En eller två rök också då de tyckte att hon som skrivit denna text om att jämställdheten gått för långt var på rätt spår. Då jag la upp mitt inlägg om saken på Facebook så skrev jag uttryckligen att de som tyckte att hon hade rätt ville jag inte ha kvar som fb-vänner och till följd av det rök några. Ja, jag var skitförbannad. Med det inte sagt att jag kommer att ta bort alla som inte anser sig vara feminister, inte tycker precis som jag eller som postar sexistiska skämt/bildlänkar då och då. Ibland är det enklare att bara dölja personer jag inte vill se. Men sådana som jag tycker är rena idioter, de vill jag verkligen inte behöva se i mitt flöde var och varannan dag.

Alla använder vi Facebook på olika sätt. En del vill bara visa hur lyckliga de är, andra nätverkar och promotar sina företag, några är väldigt privata och en del skriver väldigt detaljerat. Jag ser det mest som en informationskanal och är med i grupper där jag får information om sånt som intresserar mig, men visst tycker jag också att det är roligt att läsa om vad min bekantskapskrets gör i sin vardag. Det är också ett ställe där jag och mina vänner lätt kan planera saker vi ska hitta på, som middagar, möhippor, presenter osv. Det jag själv postar på Facebook då? I princip  varje dag dyker det upp några blogginlägg och ganska ofta länkar jag vidare sånt som jag tycker att alla bör se och läsa. För mig är det ett enormt nätverk och som jag absolut inte skulle vilja vara utan, men så har jag också bloggat i snart tio år, och hängt på forum och communities i 15 år. More or less. Jag gillar att hålla mig informerad och djupdyker gärna i sådant som jag brinner för och till det är Facebook och internet väldigt användbart.
Hur ser du på Facebook?

3 thoughts on “Att välja sina Facebook-vänner.

  1. Tycker också att Facebook tjänar mest som informationskanal för att se vad som händer. Upplever fördelar med att man kan komma närmare personer som man inte umgås med och ej har telefonnummer till. Det är en ytterligare kanal för relationsbyggen, vilket jag har uppskattat i flera fall.
    Att folk ser på Facebook olika är uppenbart. Jag har märkt att för vissa människor har Facebook blivit lika intimt som mobiltelefonen, så trots att det är en öppen Community så måste man för dessa personer ”förtjäna” att vara vän med dem. Intressant.

  2. Jag har aldrig haft facebook och klarar mej så jättebra utan!=)
    Det jag behöver veta får jag reda på tids nog..

    • Klart att man klarar sig utan, och har man dessutom aldrig haft det så har man ju heller inget att sakna. 🙂
      Men jag skulle personligen inte välja bort det.

Kommentera

