Hovvård.

Det här är en film på en Percheron (Draft Horse) som vunnit nåt stort pris. Jag är inte insatt i draghästutställningsvärlden, men det är ju helt klart en tjusig och väldigt maffighäst. Men vad i hela helvetes har dom gjort med hovarna?!

Det går inte att se några tydliga bilder i filmen, men hovarna ser ju stora ut som dasslock. Utan att ens överdriva. Hur kan detta på något sätt vara bra för hästen? Jag läste på lite snabbt och det verkar finnas en uppfattning om att stora tunga hästar ska ha så stora hovar som möjligt. För mig ser detta bara sjukt illa ut och luktar Tennessee Walking Horse långa vägar. Så här ser Tennessee Walking Horses ofta ut:

Det vill säga rent djurplågeri. Och ja, jag tror att dessa hovar hjälper till att få en särskild gång på dessa Percheron-hästar. Har jag fel?

Draft horse-fötter:hovar

 

Att vi rider, kör och använder våra hästar tror jag på, så länge vi ska ha hästar. Men varför kan vi människor då inte bara ta hand om dom på bästa sätt?

6 thoughts on “Hovvård.

  1. Men ser ju helt galet ut! Känns ju som att om stora hästarna skulle behöva så stora hovar så skulle det vara så naturligt.. Nu är inte jag så insatt i hästvärlden längre men känns ju som sunt förnuft. Dumt å mixtra med djur överhuvudtaget.

  2. Fy så vidrigt! Det förvånar mig att dessa metoder förekommer just vid utställningar. Förstår inte alls hur någon kan tycka att detta är estetiskt tilltalande…

  3. Så horribelt. troligtivs så har det ju med den där sprättande gången att göra. Precis som med TWH. Fy fan vilket djurplågeri. Bra för hästen är det knappast.

Kommentera

