Longeringshjälp?

Igår tänkte jag testa den ”nya” sortens inspänningstygel till longering:

145260

Men istället för att köpa ett snöre med två hakar i för dryga 600:- så tog jag min gamla gramantygel i läder. Det var ju bara det att den var aningens för lång:20140124-090808.jpg

Nåja, jag knöt upp den lite på ryggen så att den skulle få rätt längd. Men så fort Tenor tog ett steg framåt så drog linan så klart till i munnen på honom på ena sidan. Och för nästa steg på andra sidan. Är det tanken? Att linan ska ”såga” ner hästen i form? För Tenor är inte den som stretar på något sätt och linan var inte för kort knuten, utan den hängde lagom mycket. Hm, nä, vi hänger tillbaka den linan där den var och använder oss av traditionell inspänning när det behövs. Jag förstår inte riktigt vitsen med att använda en ”hjälptygel” som rycker hästen i munnen för varje steg den tar.

Sådana här använder jag vid longering, ibland båda och ibland en på yttersidan samt att jag då sätter longeringslinan som ledande innertygel:

7 thoughts on “Longeringshjälp?

  1. Är det inte rätt tydligt att det är det som är meningen?
    Finns väl fö inte en enda inpänning som bidrar till något vettigt.

    • Ja kanske, men jag tycker bara att det känns konstigt att det ska vara det som är meningen. Samma lika med Pessoaselen, den rycker hästen i munnen så fort den rör sig, jag förstår inte vitsen.
      Däremot kan jag använda en vanlig longeringsinspänning för att få en yttersida samt longerlinan som ledande tygeltag.

      • Folk tycker tycker väl att det ser fint ut när hästen kröker på halsen. Ja pessoasele måste ju vara den värsta uppfinningen i hästarnas historia. Nåja. Jag blir mörkrädd när folk tycker att det är en bra grej.

  2. Jag bara ryser när jag ser den där inspänningen. Inspänning är absolut bra om det används på rätt sätt, ex som du brukar göra med inspänning på ytter och ledande på inner. Den där nya inspänningen, förutom att den får tyngdpunkten alldeles för lågt ned och bidrar till att hästen går för mycket på bogarna, så lär det bli ett ordentligt tryck uppe på manken och fram på bogen när hästen rör sig. Dessutom lär det skava rätt ordentligt mellan frambenen..

    Att spänna in en häst rätt handlar absolut inte om att tvinga en häst att ”gå på tygeln”. Med rätt kunskap kan hjälpmedel som inspänning hjälpa hästen att gå mer balanserat och slappna av och arbeta med ryggen. Att longera en häst på volt utan inspänning kan stjälpa den mer pga att väldigt många hästar blir otroligt spända när de ska springa själv på volt. De flesta är vana att ryttaren hjälper dem i rätt balans när de jobbar och blir därför ostadiga när de ska bära sig själv. Och det är inte att jämföra med att de har dålig balans eller argumentet att när de springer i hagen har de bra balans. En häst i frihet har inte påverkan från en människa och därav ofta mer balanserade när de rör sig i frihet. På volt med en förare i mitten så är de lätt att de springer obalanserat och skadar sig och då kan inspänning hjälpa. Förutom kunskap om hur en inspänning funkar och hur de ska användas är det även viktigt att använda rätt inspänning. Ex. skulle man rida med gummisnoddar som tyglar? Nej och varför inte? Ja självklart för att de skulle inte ge något stöd. Vilket leder till att självklart blir det då ostadigt att ha en inspänning av gummiband. Det är ett typiskt exempel på att ryttaren vill ha en så mild inspänning som möjligt och väljer gummiband. Tyvärr stjälper den mer än den hjälper och gör hästen bara ostadig utan bra stöd. Jag föredrar inspänning i läder med en gummiring i mitten. Har man sedan longerlinan som ledande på inner så blir det aldrig att man spänner in den speciellt hårt.
    Oj, det blev ett litet utlägg och kanske inte bara som kommentar till dig 🙂

Kommentera

