Att göra en budget.

I folkmun så är alltid januari en fattig månad och jag har aldrig riktigt förstått varför den ska behöva vara det. Tydligen är det en massa extra räkningar som kommer då, kanske har man shoppat upp alla pengar på rean eller är det så att man handlat julklappar på kredit? Jag vet helt ärligt talat inte varför denna månad skulle behöva vara fattigare än årets andra. Och då är jag ändå mer en Slösa än en Spara, jag gillar att köpa mig det jag vill ha och att lägga pengarna på hög bara för att har aldrig tilltalat mig. Däremot vill jag gärna ha en liten buffert för att inte behöva äta gröt en månad bara för att tex bilskatten dimper ner. Så därför gör jag en budget och försöker se över den ungefär en gång om året.

Hur tusan gör man då en budget? Det är faktiskt inte alls särskilt svårt eller komplicerat och även om det för många kan vara en ångestfylld grej att göra så lovar jag att ni kommer att känna er lättade efteråt! Gör så här:

  1. Gör en budget över vad du och ditt liv kostar dig varje år. Dela på 12. Voilá – du har räknat ut de summa du kostar dig själv. Samma summa varje månad, inga dyra och tråkiga överraskningar.
  2. Se till att ha åtminstone 3 olika bankkonton.
    – Ett lönekonto där dina pengar kommer in och dit ditt betalkort är kopplat
    – Ett sparkonto
    – Ett räkningskonto
  3. Lägg in en automatisk överföring (se uträkning nedan för summa) från lönekontot till sparkonto och räkningskonto, tex dagen efter lön. För när lönen dimper ner på kontot den 25:e så flyttas automatiskt de pengar som du behöver till räkningar och de du tänkt spara över till andra kontot än ditt spenderarkonto. Och vips så ”glömmer” du att dom finns!
  4. Betala så många räkningar som möjligt via autogiro eller e-faktura. Då slipper du onödiga papper, både att hålla reda på och för miljöns skull, samt att de du har på autogiro behöver du inte tänka på särskilt mycket. De dras ju bara rakt av från ditt räkningskonto.
  5. Se till att inte nalla pengar från räkningskontot de månader det ser ut att ha ”blivit pengar över”. De pengarna är ju till för att kunna betala räkningar som kommer kanske per kvartal eller år. En sån utgift som jag har är hovslagaren som kommer varannan månad. Det betyder att jag för över ca 700:- till hästkontot varje månad för hovslagarutgiften som jag vet kommer varannan månad och när den ska betalas så finns pengarna redan på kontot.
  6. Och skaffa inga kreditkort! Det pajjar vilken budget som helst och vill/behöver du köpa något som du inte hinner spara ihop pengar till, gå då istället till banken och ta ett vanligt lån. Kom bara ihåg att räkna om din budget så att du vet att du verkligen har råd med inköpet. Annars bör du avstå.

Hur räknar du då ut hur mycket du kostar dig själv? Jo, skriv ner alla kostnader du har på ett år. Exepmel:

Inkomst
20.000:-/månad (240.000:-/år)
Minus 4.496:-/mån i skatt (53.952:-/år)
= 15.504:-/mån (186.048:-/år)

Utgifter (dela upp i hem, kläder, bil, fritid/nöjen, spara osv)
Hem
Hyra 5.000:-/mån
Mobil 500:-/mån
Bredband 299:-/mån
Hemförsäkring 100:-/mån
Mat och förbrukningsartiklar 2.500:-/mån
Kläder 1000:-/mån
A-kassa 200:-/mån
Summa: 9.599:-/mån
Bil
Skatt 208:-/mån (2.500:-/år)
Besiktning 27:-/mån (320:-/år)
Försäkring 500:-/mån (6.000:-/år)
Reparationer och däck 417:-/mån (5.000:-/år)
Bensin 900:-/mån
Summa: 1.152:-/mån
Fritid/Nöjen
Hundmat 500:-/mån
Hundförsäkring 300:-/mån
Vaccinering 42:-/mån (500:-/år)
Veterinärkostnader (buffertkostnad) 500:-/mån
Övriga nöjen 500:-/mån
Summa: 2.342:-/mån
Spara
Pension 500:-/mån
Sparkonto 1311:-/mån
Tandläkare 200:-/mån (buffert)
Summa: 2.411:-/mån
TOTALT: 15.504:-/mån

Så där, det är vad det kostar för Exempel att leva varje månad. Sen kanske inte dina tandläkarkostnader kommer upp i 2.400:- varje år, eller du kanske inte alls behöver reparera bilen eller ja, ni förstår. Då får du se de pengarna som ett extra sparande och jag tycker alltid att man ska se till att ha en buffert för oförutsedda händelser. Hur stor den ska vara tycker jag beror på hur man bor (större buffert för villaägare är om du bor i hyresrätt tex), om man har djur, barn eller bil.
Och vill du spara mer till något stort inköp, resa eller annat, så är det bara att försöka dra ner på de rörliga kostnaderna.

Budget må låta som ett tråkigt ord, men jag lovar att ditt liv och ekonomi blir enklare om du gör en enkel budget!

4 thoughts on “Att göra en budget.

    • Tack, bra om jag kan hjälpa! 🙂 Det viktiga tycker jag är att ha samma ”kostnad” som man för över till räkningskontot varje månad, för då finns pengarna där när man behöver betala tex bilskatten. Hojta till om du undrar nåt. 🙂
      Vad är en måndagsbudget?

Kommentera

