10km/h på 10 meters avstånd – en gång till.

I augusti skrev jag inlägget ”10km/h på 10 meters avstånd”, om vad man som bilist bör tänka på när man möter en häst i trafiken. Kommentarerna drällde in och diskussionen var i full gång. Kul! På fest fick jag höra att ”visst kunde man tänka sig att sakta in, men 10km/h ja det var ju rent av löjligt”. Hm, inte fullt så löjligt om det vore ditt barn som satt på hästen tänkte jag. Och så jag följde upp med ”Att krocka med en häst”. Många kommentarer vittnade om hemska upplevelser i trafiken med häst medan andra tyckte att vi småtjejer inte hade med våra hästar att göra i trafiken utan att vi borde hålla oss i hagen…hm. Tyvärr är avsaknaden stor av positiva berättelser. Så klart finns det vettiga bilister också, men jag önskar så att alla kunde tänka till en gång extra när de möter häst i trafiken.

hit

Många av de som lämnat negativa kommentarer verkar uppleva det som extremt jobbigt att behöva sänka hastigheten för en kort liten stund när de möter ett hästekipage. Men om det innebär att du räddar ett liv då? Människor verkar ha så otroligt bråttom överallt hela tiden och då kanske dessa sekunder av ditt liv känns alldeles förskräckligt jobbiga att behöva anpassa efter någon annan, men hur ofta möter du egentligen dessa hästekipage på vägen? De finns inte i stan, inte på stora trafikerade vägar, inte i bostadsområden och även fast jag bott i en by så kan jag inte ens påstå att jag sett hästar efter vägarna mer än max en gång i månaden. Och då tar jag nog verkligen i! Just nu bor jag i stan och kör bil till stallet, som ligger i en by ca 1 mil utanför stan, 6-7 dagar i veckan. I denna by finns det rätt så gott om hästar och jag kan inte påstå att jag möter hästar efter vägen mer än max en gång i månaden. Inte ens hästar som behöver korsa vägen möter jag oftare än så. Snarare mer sällan. Så vad är egentligen problemet med att behöva sänka hastigheten ungefär en gång i månaden? Bor du granne med ett stort stall eller liknande, ja då är det ju en annan sak, men visst var det väl så att du ändå valde det själv?

I oktober när jag och min häst skulle knata hem från ridhuset (ca 90-100 m längs vägen) så höll det på att gå illa. Arg som f-n skrev jag inlägget ”Med livet som insats” och det inlägget spred sig via Facebook och bloggar över hela Sverige. Jag knockade besöksrekord här på bloggen och kommentarsfältet svämmade över. Jättekul och stolt över att jag skapat debatt! Samma visa med kommentarerna denna gång, massor med tråkiga erfarenheter, massor med bra åsikter men tyvärr också en mängd sådana helt utan omtanke om sina medmänniskor.
Jag la ut bland annat denna vidriga bild på en hästkrock i hopp om att några fler ignoranta (okunniga?) bilförare skulle förstå hur det faktiskt kan sluta om du kör på en häst. Inte så bra för dig själv alltså och sällan särskilt bra för varken häst eller ryttare.

Återigen följde jag upp det inlägget med ”Men du då!” och så kom TV 24 Norrbotten ut och gjorde ett reportage! Tyvärr vet jag inte var reportaget går att hitta på nätet längre och det är ju lite trist att jag inte kan visa det, då jag tycker att det blev rätt så bra.

TV-reportage

Tror ni att det hänt något efter detta? Att bilister kör saktare och visar mer hänsyn till oskyddade medtrafikanter? Nej, tyvärr har varken jag eller någon annan ryttare jag pratat med upplevt någon förändring. Självklart finns det bilister som är otroligt hänsynsfulla och dessa är verkligen guld värda! Jag tackar och vinkar alltid glatt till dessa omtänksamma människor och det hoppas jag att alla ni andra ryttare också gör.
Men kommer vi någonsin att nå en förändring? Behöver det hända en hemsk olycka för att folk ska förstå? Eller skulle inte ens det göra någon skillnad? För att det sitter uppe ‘varning för häst’-skyltar på båda sidorna om Bensbyn samt ridskolan verkar inte spela någon större roll. Hur ökar vi förståelse, omtanke och respekt om våra medmänniskor? Jag önskar så att jag kunde finna svar på detta!

2 thoughts on “10km/h på 10 meters avstånd – en gång till.

  1. Det är kul att läsa dina vettiga inlägg om detta för de är konkreta och välformulerade. Man önskar bara att det skulle nå fram till alla icke-hästmänniskor.

    Jag har också min häst uppstallad i Bensbyn och har än så länge varit förskonad från otrevliga/farliga möten med trafikanter. Tack och lov har jag bara stött på de som visar respekt och tar hänsyn, så det är tråkigt att höra om sådana farliga incidenter. Jag upplever ändå att Bensbyn är en bra ”häst-by”, men jag tror att många av dem som kör fort efter storvägen är förbipasserande till andra byar eller ut till E4:an via Persön.

    Ibland ser man en del inlägg på Facebook där arga ryttare förargar sig över ”idioterna” (bilister/vägtrafikanter), men jag tror inte att det är rätt väg att gå eftersom det aldrig når fram till dessa personer. Jag förstår reaktion då man både blir rädd och arg när något sådant händer, men det finns fler sätt att belysa problemet på; där vettiga diskussioner och mer utbildning/information på körskolorna är ett steg på vägen. Blir glad att läsa om 24 Norrbottens reportage som hjälper till att uppmärksamma problemet!

    Ibland får vi kanske även vända på saken och istället lyfta fram de som visar respekt och iakttar aktsamhet, så kanske fler förstår hur mycket man uppskattar deras hänsyn och de i sin tur kanske kan ge lite positiva ringar på vattnet 🙂

    Tack för ett bra inlägg till en viktig diskussion!

    • Tack för din kommentar! Ja, det kan absolut vara värt att lyfta fram goda exempel istället för de dåliga, för jag tror inte heller att den bästa vägen att gå är att skälla ut folk. 🙂

Kommentera

