Bostadsmarknaden.

 

Enligt Hemnet finns det 47 stycken bostadsrätter till salu i Luleå. 18 av dessa är nyproduktioner på Lulsundsberget och då kostar en trea över 2 miljoner i inköp plus en månadsavgift till föreningen på ca 4.200:-. Resterande 29 st är ju inte direkt billiga de heller. Plus att man behöver lägga in en kontantinsats på ett par hundra tusen. Typ. Hur många av er har några hundra tusen i bakfickan? Typ. Inte jag i alla fall. Och jovisst, om vi inte köpte någonting alls utöver det allra nödvändigaste, gjorde oss av med häst, katter och bilar och fick tag på en snorbillig minilägenhet med kokvrå, då skulle vi nog kunna spara ihop några hundra tusen…på några år.
Så om man inte har massor med pengar till att köpa sig en bostad eller inte vill eller kan låna till att köpa en, ja då är man hänvisad till hyresmarknaden. Och på den ser det tyvärr lite skralt ut. Om jag kikar in hos de fyra största bostadsbolagen i Luleå (DN Fastigheter är också i ungefär samma klass, men de meddelar inte via sin hemsida hur många lägenheter de har lediga) så inser jag väldigt snabbt att det skulle vara ruskigt svårt att idag få tag på en lägenhet. Jag har dryga 6 års kötid hos Lulebo och med det får jag inte en enda lägenhet. Min man som har mer än dubbelt så lång kötid som jag, kan inte ens han välja och vraka och det får mig verkligen att undra hur de som är tio år yngre än oss och precis ska flytta hemifrån gör?
Lulebo finns idag 3 lediga lägenheter.lulebo

Galären finns det en. De har dessutom inget kösystem, utan tillämpar ”först till kvarn”.galaren

Norrporten har så länge jag kikat in på deras sida (nån gång då och då i ca 10 år) haft denna text uppe:norrporten

 

Och hos Akelius ser det ut så här…akelius

Även om jag önskar att Luleå centrum skulle få utvecklas lite mer till ett miniManhattan med höghus och parker, affärer och bostäder, så börjar det på riktigt bli ett miniStockholm prismässigt och kömässigt. Och då är det inte bara i centrala Luleå som det är svårt att få tag på en bostad, även om det är svårare där, utan i hela kommunen! Politikerna verkar sträva efter att vi ska bli fler och fler invånare, men jag undrar – var ska vi bo?

7 thoughts on “Bostadsmarknaden.

  1. Ja, helt jävla sinnessjukt, och allt nytt som byggs är svinaktigt dyrt. Löser inte bostadsbristen, speciellt inte för de unga som nyss gått ut gymnasiet. Så glad att vi fick byta lägenhet till lerbäcken för här hade vi ALDRIG NÅGONSIN fått en lägenhet annars. Svårt nog utan bostadsbristen. Det går nedför nu…

    • Jo, fast även om det nya som byggs är dyrt att bo i så bidrar det till att minska bostadsbristen. För de som har råd att bo i de nybyggda lämnar nämligen plats åt de som behöver bo lite billigare, då de flyttar från sina tidigare lägenheter. 🙂
      Men ja, byta lägenhet känns som en bra grej. Dock är ju frågan hur man ens ska komma in på bytesmarknaden när man inte får en enda lägenhet?

      • Ja fast hur många finns det med så pass hög inkomst som väljer att bo i lägenhet? :/ Tycker att dom borde bygga fler studentlägenheter istället.

      • Ingen aning, men med tanke på hur svåra även de dyra lägenheterna är att få, så verkar det finnas några stycken. 🙂
        Studentlyor har jag dålig koll på.

  2. Ping: Ministorstaden. | Lipan

Kommentera

