Bil är lika med dyrt.

Jag avskyr att behöva lämna in bilen på verkstan. För att inte prata om skatt, försäkring, nya däck och diverse andra kostnader som man alltid måste räkna med när man äger en bil. Och ja, det kommer alltid att finnas saker som går sönder och måste lagas. Alltid.

Därför blir jag alltid lite extra intresserad när jag ser en annons om privatleasing. Och eftersom att jag är rätt nerkärad i vår Merca, så blev jag lite extra glad när jag såg en annons om en GLK. Visst, minst 5.000:-/månad i leasingkostnad plus försäkring är ju inte direkt gratis och jag tycker egentligen att E-klassen är bra mycket snyggare, men inte skulle jag väl direkt tacka nej till en sån här:

Och visst, det kanske blir dyrt varje månad, men då slipper man fundera på service, reparationer, nya däck och framför allt värdeminskningen. Den om något är rent ångestframkallande. Jag har väl alltid varit lite småintresserad av coola bilar (och stora framför allt!), men just nu känns de mest som ett nödvändigt ont som gör stora hål i min plånbok. En leasingbil skulle kosta minst lika mycket som dagens bilar, men då skulle vi slippa alla andra ångestframkallande kostnader. För så fort jag tycker mig höra ett konstigt ljud från bilen så blir jag nojig och lite förbannad. Bilar ska bara funka, vara sköna att köra och inte orsaka mig trubbel. Tänk om det bara kunde vara så enkelt…

Kommentera

