Som i Dexter, fast på riktigt.

På tv och film ser vi många saker som vi aldrig någonsin tror kan hända på riktigt. Det här är som i Dexter säsong 5, fast jag tror att alla tjejer i detta fall lever. KLICKA PÅ BILDEN!

sdgsdg

Och de här tjejerna får leva med det de blivit utsatta för. Jag förstår om de, precis som Lumen i Dexter, skulle vilja döda alla som våldtagit dom. Jag är vanligtvis väldigt mycket emot dödsstraff och tycker inte att någon har rätt att bestämma om en annan människa ska leva eller dö, men när jag läser inlägg som detta så känner jag i hjärtat att jag hade kunnat blunda för en dödsdom mot dessa män.
Men nej, jag har inte tänkt bli dödsstraffssympatisör. Inte idag i alla fall. Däremot behövs det dels ordentliga lagändringar i vårt land, men framför allt behöver vi omvärdera vår syn på varandra. Idag är kvinnor är inte värda lika mycket som män och vi lever inte i ett jämställt samhälle. Varför? Och varför är det så otroligt många män som inte gör något åt detta? Varför står inte män på barrikaderna tillsammans med kvinnor och kämpar för jämställdhet, eller är det så att alldeles för många män tycker att detta är en kvinnofråga och något som kvinnor får sysselsätta sig med? Då tycker jag att ni bör tänka ett steg längre och fundera på hur vi någonsin ska nå jämställdhet om bara halva befolkningen kämpar för det? Eller är det så att många män inte vill ha jämställdhet? Är de kanske rädda för att kvinnor ska ta över världen (hemska tanke!)? Kan någon berätta för mig vad grejen är? Helst innan jag behöver ‘göra en Dexter’.

Julia Stiles

Kommentera

