Varför är förändring så svårt?

Idag vidarelänkade jag artikeln ‘Alla män ansvarar för våldtäkterna‘ på Facebook och många av mina Facebookvänner har också länkat den vidare. Alla utom en är kvinnor och jag undrar om mina manliga vänner och bekanta ens läst den och om de har det – vad är deras tankar kring den och varför är det ingen av alla dessa män som delar den vidare eller skriver något om det? Är det för att det är för jobbigt att kännas vid att man har en stor del i ansvaret?
På fikarasten på jobbet blev kommentarerna (från manlig kollega) ungefär i stil med ”men det är väl kvinnors uppgift att reagera på bikinimodeller” och det gör mig så trött. Och det gör mig så ledsen. Och förtvivlad. Och så in i helvetes förbannad! Varför varför varför vill inte män se att de bär det allra största ansvaret till att vi fortfarande år 2013 inte lever i ett jämställt land. Till att det fortfarande är accepterat att våldta och utnyttja kvinnor, för knappt någon blir ju ändå dömd för det. Till att kvinnor som säger ifrån när det skämtas sexistiskt är lika med tråkiga. Till att kvinnor som blir tafsade på, kränkta, sexuellt utnyttjade osv får skylla sig själva beroende på var de befann sig, vad de hade på sig, om de var berusade och hur många de tidigare haft sex med.
Vet ni vad den absolut största anledningen bakom våldtäkter är? MAKT. Inte sexuell lust eller sexuellt behov utan makt. Det är inte läskiga monster som våldtar, kränker och utnyttjar. Du skulle inte känna igen en våldtäktsman på stan för det är ”vanliga” män. De ser ut som vanliga män, de kan vara snygga, fula, tjocka, smala, långa, korta och så vidare i all oändlighet. Det kan till och med (med ganska stor sannolikhet) vara någon i din bekantskapskrets som är en våldtäktsman. Någon du känner har säkerligen tagit sig friheten att skämta nedlåtande om kvinnor, sagt något nedlåtande till någon enbart för att markera sin makt som man, tagit sig friheten att ta på en kvinna utan att hon alls velat det. Kanske har du själv gjort något av dessa eller andra sexistiska saker bara för att det är ‘så man gör/jargongen i gänget är sådan/alla andra gör så/så jag blivit uppfostrad/you name it’, och jag tycker då att du ska ta och fundera på vad det gör med den som blir utsatt/hur du och dina kompisar hjälper till att upprätthålla de patriarkala strukturer vi i dag lever med. Hur du fortsätter att okeja att i vårt samhälle är jag som kvinna inte lika mycket värd.

Jag vägrar att förminska män till att vara helt utan förmåga att kunna tänka och analysera oavsett sexuell upphetsning. Och det om något borde väl alla män också vilja kämpa för. Var ska förändringen börja om inte män också är med på den? Det handlar inte om att skuldbelägga ett kön, det handlar om att de allra flesta män måste få upp ögonen för att de har väldigt stor del i att göra vårt samhälle och land jämställt. För det är det inte idag. Fortfarande.

5 thoughts on “Varför är förändring så svårt?

  1. Vi män vill inte särskåda oss själva som en del i ett kollektiv, tror jag. Vi uppfostras till att vara utpräglade individer, egoister. Vi ska ta för oss av saker, SKAFFA oss saker – utbildning, jobb, bilar, kvinnor, barn. Vi tänker sällan att vi är en del av en gemenskap, därför är det lätt att slå ifrån sig och tänka ”det där gäller inte mig”.
    Vet inte, bara vad jag tänker.

  2. det största problemet i dagens samhälle är att män ses som djur; de kan inte kontrollera sig om kvinnor visar lite hud eller minsta intresse. Detta synsätt är skadligt för både män och kvinnor, men framförallt för jämställdheten. Tycker du att kvinnor eller män har huvudansvaret för en ökad jämställdhet? Jag har gjort en omröstning på plusett: http://www.plusett.nu/omrostning-3762/tycker-du-att-mannen-eller-kvinnorna-har-huvudansv

Kommentera

