Men du då!

Efter gårdagens läsar- och kommentarsstorm på mitt blogginlägg ‘Med livet som insats‘ så kan jag dra några slutsatser:

  • Att skriva om att visa hänsyn till hästekipage i trafiken upprör. Mycket! Och det delar in folk i två läger som strider mot varandra.
  • Att det finns många människor som inte tycker att hästar hör hemma i trafiken.
  • Att de som tycker som i punkten ovan kör med ”men du då”-retoriken, dvs att istället för att försöka förstå och lära sig något så slänger de ur sig kommentarer om hur dåliga hästägare är, att de inte har på vägen att göra för där ska minsann DE fram med sina bilar osv…
  • Att det finns många som varit med om hur vårdslösa en del bilister är, där både de själva och deras hästar blivit skadade.

Att jag fastnat för mitt egenmyntade uttryck ’10 km/h på 10 meters avstånd’ betyder inte att bilister ALLTID måste sakta ner till den farten och hålla det avståndet. Det är nämligen fysiskt omöjligt eftersom att en landsväg sällan ens är så bred. Men jag trodde att ni förstått vad jag menar?

Tyvärr är det, som vanligt när hästar i trafiken diskuteras, väldigt många som tycker att om vi inte har trafiksäkra hästar ska vi inte ge oss ut i trafiken. Men om vi har trafiksäkra hästar då och behöver som i mitt fall gå de 90 metrarna längs vägen, fullt utrustade med reflexer och min häst råkar bli rädd för något helt annat på sidan om vägen och hoppar rakt ut framför din bil, tror du inte att det då hade varit tusen gånger bättre att köra 10-20 km/h istället för de 70 km/h (eller mer…) som är den tillåtna hastigheten på vägen?
Jag lovar att du som bilist hellre vill komma fram till din destination några sekunder/någon minut senare än du tänkt dig än att du orsakar en olycka.
Nu råkar det vara så att hästar enligt lag får vistas i trafik en och att det är bilisten som i de allra flesta fall hålls ansvarig vid en hästolycka. Men vad spelar det för roll när något fått sätta livet till? Det övergår mitt förstånd att människor är villiga att utsätta andra för den faran, när det så enkelt går att undvika med att visa mer hänsyn till varandra! I alla fall i de flesta fall.
Och ja, jag är övertygad om att de allra allra flesta ryttare faktiskt hellre rider någon annanstans än på vägarna! Jag avskyr att vistas på vägen med min häst, hur trafiksäker han än må vara och hur många reflexer vi än har på oss, just för att vi riskerar vårt liv varje gång för att så otroligt många bilister inte har vett att sakta ner och hålla ordentligt avstånd. Kanske beror det i många fall på okunskap, men tyvärr tror jag att det är alltför vanligt att bilister skiter blanka fan i hur det går för häst och ryttare. Det kan aldrig sägas för många gånger; var tog omtanke och hänsyn för era medmänniskor vägen?

En annan sak som diskuteras bland kommentarerna är att vi hästmänniskor inte har nog med trafikvett, att vi borde utrustas med körkort, lgf-triaglar, lampor osv. Och ja, visst finns det de ryttare som inte har vett att ta på sig tillräckligt med reflexer eller rider i bredd och är allmänt otrevliga mot bilister, men jag är lika övertygad om att de är rätt få likväl som jag är övertygad om att de flesta bilister helst vill slippa en hästkrock. Och ja, det behövs mer utbildning i hur vi ryttare beter oss i trafiken men också väldigt mycket hur man som bilist möter ett hästekipage.

För oavsett om jag sitter på ryggen på min häst eller går bredvid så behöver du som bilist sänka farten avsevärt samt hålla ordentligt avstånd. Tänk även på att blända av, inte gasa kraftigt och naturligtvis att aldrig någonsin tuta. Det är inte ens diskuterbart att ALLA som vistas i trafiken ska visa hänsyn till varandra. Och när ni skriver kommentarer som att ryttare minsann får skylla sig själva om de är i vägen för en bil eller att de minsann ska kunna hålla sina hästar lugna och stilla i alla situationer, då undrar jag hur ni är uppfostrade och i vilket flingpaket ni hittade ert körkort?
När jag för lite drygt 12 år sedan gick på körskola så diskuterade vi mycket om att visa hänsyn i trafiken, särskilt till oskyddade trafikanter så som fotgängare, cyklister och ryttare. Detta gäller så klart även för ryttare, att visa hänsyn till sina medtrafikanter. Som tex att hoppa av och sparka bort hästbajset från vägen, för det är INTE roligt att köra på en bajshög med bilen, ännu mindre när den frusit då det kan gå riktigt illa så som en av kommentarerna berättar att hen kraschade med motorcykeln efter att ha kört på en bajshög. När ryttare rider ut mitt i vägen eller i bredd så tror jag oftast att det är för att de verkligen ska synas och försäkra sig om att bilisten faktiskt saktar ner farten. Det gör det säkerligen inte för att störa dig som bilist utan för att försäkra sig om att ert möte går smärtfritt till. Sen finns det alltid rötägg och idioter och det kommer det tyvärr alltid att göra, men måste du vara en av dessa?

Vet ni vad den här skylten betyder? Det är en varningsskylt som visar att det kan finnas hästar och ryttare i din absoluta närhet och på vägen och att du som bilist för iaktta största möjliga försiktighet.

Likaväl som att denna skylt betyder att du bör se upp på barn som kan vistas på eller i närheten av vägen och jag hoppas då verkligen att ALLA bilister har vett att då sänka farten:

Så jag skriver det igen, snälla snälla alla ni som vistas i trafiken, visa hänsyn och omtanke till dina medmänniskor!

4 thoughts on “Men du då!

  1. Jag som är en hästmänniska kan tycka att 10 km i timmen är helt galet sakta för en bil att passera mig och mina hästar. Jag blir lite stressad när det tar för lång tid att passera och hästarna blir fundersamma när bilar ligger bakom eller brevid en stund.
    Men jag är så tacksam för visad hänsyn.

    Det är attityden hos så många i trafiken som är så skrämmande. Visst man kan bli irriterad, man kan till och med bli jävligt arg men från det till att bli en fara för någons liv…
    Okunskap är en sak men Att hämnas, att jävlas. Det är så lågt, så otroligt löjligt.

  2. Något som förvånar mig lika mycket varje jävla gång är vilken hänsyn alla cyklister får. Där saktar alla billister minsann ner och byter fil om tillfälle ges. Finns det inget utrymme för en rejäl omkörning då saktar dom ner och lägger sig BAKOM cyklisten istället! Men nä, så fort en människa sätter sig på en häst istället, då är allt trafikvett som bortblåst…

  3. Ping: 10km/h på 10 meters avstånd – en gång till. | Lipan

Kommentera

