Så här tränar jag.

Sedan snart två månader tillbaka tränar jag efter Jim Wendlers schema och jag tycker att det hittills känns superbra, motiverande och vettigt. En börjar med att räkna ut (eller testar) sitt max, tar 90% av det som bas och sedan kör en efter ett bestämt schema. Jag har en excelfil som räknar ut exakt hur mycket jag ska ta på varje lyft och hur mycket jag ska öka för varje månad och det är rätt skönt att ha. När jag började träna innan sommaren så körde vi 3 pass i veckan, men sedan vi började med detta så blir det 4 pass i veckan. Nästa vecka lyfter jag över mitt max på marklyft, bänkpress och militärpress och det känns så jäkla bra! När det kommer till knäböj så har jag fortfarande lite svårt med att få till tekniken rätt och kör därför på låga vikter än och det får ta den tid det tar, det viktiga är att göra rätt.

Så här ser programmet ut:

  • Del 1: Uppvärmning, 75%x5, 80%x5, 85%x5
  • Del 2. Uppvärmning, 80%x3, 85%x3, 90%x3
  • Del 3. Uppvärmning, 75%x5, 85%x3, 95%x1
  • Del 4-deloadperiod. Uppvärmning, 60%x5, 65%x5, 70%x5

Dessa fyra delar används sedan som viktschema under 4 pass var.

  • A – Knäböj + Tilläggsövningar
  • B – Bänkpress + Tilläggsövningar
  • C – Marklyft + Tilläggsövningar
  • D – Militärpress + Tilläggsövningar

Klicka på bilden för att komma till Fitnesskolan och en fullständig beskrivning av programmets utformning:

351jimwendlers top

One thought on “Så här tränar jag.

  1. Sv: Jag håller helt med dig! Lindor eller skydd är en billig försäkrning, för jag är ganska säker på att dom hade kunnat få en hel hög med tråkigheter utan dom. Sedan behöver man ju som sagt inte överdriva, men lindor med padd och även skydd ibland. Tror att det kan vara bra att variera med faktiskt 🙂

Kommentera

