Abort efter vecka 12?

Idag i Sverige får den som är gravid välja att göra abort till och med vecka 18. Utan att behöva förklara eller försvara sig, utan en får välja det bäst en vill.
Abortlagen säger bland annat så här:

Den abortlag som gäller i dag trädde i kraft 1975. Alla kvinnor i Sverige har rätt till abort, oberoende av om man är svensk medborgare eller inte, och oberoende av om man är bosatt i Sverige eller inte. Om man inte har svenska som modersmål har man i samband med aborten rätt att själv välja en auktoriserad tolk.Man behöver inte tala om varför man vill göra en abort och man ska inte bli ifrågasatt i sitt beslut.Man har rätt att själv bestämma om man vill göra abort om det inte har gått mer än 18 veckor. Det vill säga innan den artonde graviditetsveckans slut. Från och med den 19:e graviditetsveckan behöver man tillstånd av Rättsliga rådet vid Socialstyrelsen. Då kan man få abort om man till exempel är väldigt ung, har medicinska problem eller har problem med alkohol eller droger, har blivit våldtagen eller att fostret har någon allvarlig skada eller missbildning.

Det tycker jag är bra. Väldigt bra. Om den som är gravid inte vill ha barn så bryr jag mig verkligen inte i varför och jag betalar gladeligen av mina skattepengar till detta ändamål. Och jag bryr mig inte om hur många som väljer att göra abort eller hur många gånger de väljer att göra det. Ingen utomstående vet varför en person väljer att göra abort en eller flera gånger och jag tycker inte heller att någon har med det att göra utan det är helt upp till var och en. Och jag vill att det ska fortsätta att vara på det här viset.

Det vill däremot inte Sverigedemokraterna. I sitt partiprogram säger de så här:

Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen.

Om det tycker Genusfolket så här och jag kan bara instämma. Jag kan själv faktiskt inte se något som helst problem med att vi i Sverige ligger högt på abortstatistiklistor och jag ser inte heller något fel med att abortera ett foster. Jag förstår helt ärligt talat inte för vem det skulle vara så farligt att det görs ”många” aborter. För den enskilde individen som gör abort? För vårt samhälle?! För skattebetalarna? Om det nu ska handla om pengar så känner jag bara OCH? Är inte rätten till vår egen kropp större än att det kostar oss skattebetalare pengar. Låt det kosta, det är vi fasiken värda!
Först så ska vi tjejer nämligen proppa i oss hormoner för att inte bli gravida, för att vi redan som tonåringar får det inpräntat i oss från de flesta killar att kondom är oskönt, krångligt och ingen vill använda dessa. Om vi inte vill proppa i oss hormoner är vi konstiga och får höra från ungdomsmotagningarna att vi ju annars kan bli gravida och om vi nu skulle bli det och inte vilja ha barnet måsta göra abort och HERREJÄVLAR vad vi då får veta att så gör man minsann inte. Nähä och varför inte det då? Jag tror att det är ytterst få kvinnor som använder abort som enda preventivmedel särskilt många gånger, men ibland kanske man vill det och då måste det få vara helt okej.

Så ni som funderar på att rösta på SD, här har ni ännu en anledning att tänka om.
Att hamna i gravidvecka 12 går jäkligt fort och att tycka att det efter den veckan ska vara försent att göra abort av egen fri vilja är bara så otroligt kvinnoförnedrande att jag tror att jag smäller av. Om vi i Sverige vill att antalet aborter ska minska (varför vi nu ens skulle vilja det, ser det kanske fint ut i statistiken?), så är att göra inskränkningar i aborträtten den absolut sämsta vägen att gå. Det är snarare en sjukt jävla kvinnoförnedrande väg att gå och jag kan inte föreställa mig något gott som skulle komma ur det. Ingenting. Jag hoppas verkligen att det aldrig någonsin blir verklighet.

2 thoughts on “Abort efter vecka 12?

  1. Bra!
    Jag tror att det är ett första steg till att börja begränsa kvinnor igen. Inget annat. Hade det handlat om pengar så finns det andra saker som kostar samhället mer, men där män ”bär skulden”. Våld, hatbrott, inbrott, våldtäkter, pedofili, bilolyckor + andra kriminella företeelser som kostar oss miljarder. (här dominerar män rejält i statistik, men såna begränsningar vill ju inte vit man 40+ införa, då är det bättre att skylla på alla andra – Kvinnor, invandrare och hbtq-personer. Så vit man 40+ kan fortsätta)

Kommentera

