Måste köpa nya ridstövlar.

Mina kära, sladdriga och slitna MH-stövlar håller inte riktigt mina ben så stabila som jag skulle behöva, plus att dom verkligen börjar sjunga på sista versen nu. Så det är dags att investera i ett par nya ridstövlar. I Luleå finns det dock inga hästsportbutiker förutom Hööks (vilkas hela stövelsortiment är för smala för mina vader) och Granngården som jag tror enbart har Mountain Horse och gummiridstövlar. Inte så mycket att hurra över alltså. I Älvsbyn finns Ab Nian, men mig veterligen har dom inte heller några stövlar som rymmer mina enorma vader (eeh, ja dom är bredare än normalmåttet på 37 cm i alla fall…). Så vad har jag kvar att välja på? Nätet!

De dressyrigaste (dragkedja fram, hög dressyrbåge) stövlarna i lagom prisklass som finns i bra standardmått är ett par Cavallo Grand Prix Plus för ca 3900:-. Dom är stadiga, men inte stenhårda och jag tror att dom kommer att bli jättebra.
Det känns dock lite nervöst att beställa ett par oprovade stövlar, omåttade stövlar, men vad tusan ska jag ta mig till när det inte finns en enda butik inom alldeles för många mils radie att prova dom i? Jag har provat just den här modellen för ett gäng år sedan, men jag minns inte alls vilken storlek eller höjd jag provade då…what to do?

Jag minns när jag fick mina första läderridstövlar för tio år sedan, ett par Petrie Standard utan dragkedja. De måttades av ägaren till en ridsportbutik som då fanns i Luleå och jag tror att jag möjligen kunde ha dom på mig en gång eller två innan benen totalt stasade ihop och pappa fick kämpa i en halvtimme för att få av dom från mina ben hotandes med att klippa sönder dom. Så det var bara att sälja. Haha, jisses!
För fyra-fem år sedan så var det dags för nästa stövelinköp, just ett par sådana som jag nu återigen tänker att jag ska köpa. Dessa måttades ut på en annan ridsportbutik som nyligt stängt här i Luleå och som tur var så skulle mina fötter och ben gå att passa in i ett par stövlar av standardmått. När stövlarna efter många om och men (det glömdes bort att jag beställt ett par i tre månader!) kom så passade dom inte och jag vågade aldrig låta samma person måtta ett par specialbeställda. Så jag gav upp tanken på ett par snygga och stadiga läderridstövlar helt och har kört med sladdriga MH-stövlar mest hela tiden. För några år sedan hittade jag ett par Levad-stövlar begagnat på nätet till ett bra pris, chansade och beställde hem och dom passade då helt ok. Dessvärre tror jag att dom är för smala i vaderna för mig nu och så har dom ingen dragkedja heller vilket är jäkligt krångligt då jag behöver hjälp att få av dom. Inte optimalt till vardags alltså, så dessa ska jag sälja.
Nu återstår alltså att lyckas måtta mina ben korrekt så att jag vet om jag ska våga beställa ett par Cavallo…Hjälp!

 

6 thoughts on “Måste köpa nya ridstövlar.

  1. Du kan ju specialbeställa och det kan AB Nian hjälpa dig med. De flesta (bättre) märken har ett standardutbud men om de inte funkar så går det att måtta och beställa.
    Däremot så har ju AB Nian nästan bara de dyra märkena, tyvärr, och så fort man stoppar dit en dragkedja så drar prislappen iväg typ 2000 kr.

    • Ab Nian säljer väl bara De Niro? De finns inte i några standardmått som jag kan ha och att specialbeställa kostar som du skriver, ett gäng tusenlappar till och det känns inte aktuellt i dagsläget tyvärr. :/
      Det enda stövelmärke som har standardmått som passar mig är Cavallo.

      • Nä de säljer då både Petrie och Königs också. Säkert några fler märken. Du kan ju ringa och kolla med dem.
        Petrie är ju inte allt för dyra men som sagt drar ju iväg lite om de ska specialbeställas antar jag. Jag tycker själv det är skönt att få någon garanti på måtten. Mäter man själv så står man ju där med ett par stövlar som inte passar om det blev fel. Fast finns det ett standardmått på Cavallon som passar så måste man ju kunna byta om det blir fel. Lycka till!

      • Åhå, dom är dåliga på att skriva ut det på sin hemsida i så fall, men det är ju bra att de har fler märken! Typiskt att de inte har Cavallo. 😉
        Ja, jag ska kolla om det går att ta hem en standardstövel med bytesrätt, hoppas på det. Tack!

Kommentera

