Tränsfunderingar.

Jag tänkte ju vara smart (snål) och köpte ett dressyrträns från Hööks rea för dryga 300:- istället för att beställa ett från Xtremehorsemakeover med en prislapp på en nolla till. Det gick så klart inte särskilt bra och det borde jag ju ha förstått innan. Kvalitén på tränset känns absolut helt ok, men det är så minilitet i storleken att det fattades ca 1 dm på varje sida från sidostyckenas slut till Tenors mungipa. På sista hålet! Jag är medveten om att han inte har ett litet huvud, men hittills har han kunnat ha både träns och grimmor i full med några få undantag. Så detta träns får jag ge bort till någon vars häst har typ storlek cob eller liknande och så är det bara att leta vidare för egen del. Och punga ut med en lite större slant. Jag hade inte tänkt lägga 3000:- på ett träns just nu, utan får leta i 1000-1500:-klassen. Någon som har några tips? Detta önskar jag mig:

  • Bred nosgrimma (4,5-5 cm), helst utan snokremsflärp. Hellre bullig är kantig/platt
  • Helsvart med silverfärgade spännen
  • Mjuk och fin läderkvalité
  • Gärna rundsytt, men platta smala remmar går också bra
  • Inåtvända hakar vid bettet är ett måste
  • Gärna spännen i nacken
  • Pannband är ganska oviktigt, då jag ändå tänkt köpa detta i svart, men visst är det ju kul om det som sitter på är snyggt.

Egentligen skulle jag helst av allt vilja hitta ett kandar där man enkelt kan plocka bort ena sidostycket, då jag föredrar nosgrimma utan snokrem, men dessvärre brukar det bli onödigt dyrt då. Jag har kikat på några från BR, men har ingen som helst koll på deras kvalité. Vad tycker ni om dessa? Eller finns det något annat märke i ungefär samma prisklass som passar bättre in på det jag vill ha?

1. BR Windsor 1.999:-

 

2. BR Warvick 1.799:-

 

3. BR Dartmouth 1.859:-

 

4. BR Eston 1.799:-

 

5. BR Faringdon 1.459:-

 

6. BR Kingston 1.259:- (dock i helsvart)

Om jag kan tänka mig lackad nosgrimma så kan Premiera vara ett alternativ. Inte så jättedyrt och dom verkar vara populära. Dock har jag ingen aning där heller om varken storlek eller kvalité. Någon som vet eller vill tycka till?

7. Premiera Monaco €84.95

 

8. Premiera Athena €99.95

 

9. Premiera Imperia €94.95

 

10. Premiera Rome €99.95

 

11. Premiera Prades €114.95

Inget av dessa är egentligen exakt så som jag vill ha och har tänkt mig, men jag får nog lov att kompromissa på någon liten detalj om jag inte ska behöva lägga ut en förmögenhet och specialbeställa ett Otto Schumacher eller liknande.

 

One thought on “Tränsfunderingar.

  1. Ping: Tenors önskelista till jul. | Lipan

Kommentera

