Nosgrimma.

Det har diskuterats en del på nätet senaste tiden angående för hårt spända nosgrimmor och jag tycker att det är bra att den debatten kommer upp till ytan. Jag ser ingen som helst anledning till att snöra igen truten på min kära häst även om jag nu använder nosgrimma. Jag spänner den på det lösaste hålet, men vill ändå ha den där för att stabilisera lite.
Behöver man dra igen nosgrimman hårt för att hästen inte ska gapa, dra iväg eller fippla med bettet för mycket så är det något annat som är problemet, tänder, nacke, rygg etc, och då bör man kolla upp det istället för att dölja det.

En bra grej är att variera både nosgrimma och bett samt att emellanåt köra bettlöst. Jag använder för det mesta aachen-nosgrimma, men vill helst ha en engelsk nosgrimma vilket är samma sak fast utan snokrem. På sikt kommer jag även att rida på hackamore, samt ha olika nosgrimmor och bett att variera mellan.
Så titta vad jag hittade på Kyro Ridinggear; en lackad nosgrimma med löstagbar snokrem! För 349:- dessutom:

nosgrimma

Kommentera

