Djurliv i Shanghai.

Jag hade förväntat mig att behöva se massor av lidande djur leva under hemska förhållanden, men jag har över lag sett otroligt lite djur i Shanghai. Har jag bara förlegade fördomar? Det finns tydligen en hundkvot för staden som är full och folk får alltså inte skaffa fler hundar. Gatukatter såg jag endast ett par-tre stycken, så jag gissar på att staden är ”rensad” och detta är de värsta burdjur jag såg. Stackar små turtlisar:20130426-121818.jpg

Det här kan ju inte direkt vara någon normal miljö för fiskar…20130426-132455.jpg

När vi var i Qibao satt en kvinna och höll i något som såg ut som ett marsvin, men det var en ca 4 veckor gammal hundvalp. Hon hade tre-fyra stycken till i en låda nedanför och jag vet inte om hon försökte sälja dom eller vad syftet var, men hon höll upp den och lät många klappa på den stackars lilla valpen. Ingen mammahund syntes till och jag tycker verkligen inte att dessa hundvalpar hade där att göra, bland alla hundratals (tusentals?) människor som myllrade förbi.

Jag behövde inte storgråta och rädda en massa djur, men några små tårar i ögonen blev det ändå över dessa små varelser. Inte för att det nu gör deras liv bättre på något sätt, tyvärr.

 

3 thoughts on “Djurliv i Shanghai.

Kommentera

