Varför ska man bry sig?

Jag har en lång väg kvar att varandra, förhoppningsvis många år kvar att leva och i och med det många många år kvar att kunna påverka den värld vi lever i. Jag tror på att alla har ett val att påverka och då menar jag inte nödvändigtvis att alla kan välja att leva ett ”perfekt” liv sett utifrån miljöhänsyn, utan att alla faktiskt kan göra val utifrån sin livssituation. För även om du inte kan köra värsta supermiljöbilen, handla precis allt ekologiskt och i allmänhet gör så lite miljöpåverkan som möjligt, så kan du faktiskt göra små saker. Varje gång du väljer att köpa närproducerat/ekologiskt/krav/promenera istället för att åka bil/osv, så bidrar du med ett litet litet steg mot en bättre värld jämfört med om du inte gör det. Alla kan verkligen göra något!

Jag lever långt ifrån perfekt på något sätt och kanske kommer jag aldrig att göra det heller, men jag tänker byta ut sak efter sak i mitt liv för att försöka påverka åt rätt håll. Det är inte jättelänge sedan jag började läsa på och engagera mig, bojkotta köttindustri och tänka igenom mina inköp mer noga. Jag bär fortfarande päls, även om jag inte kommer att köpa det igen, jag kör fortfarande bil alldeles för ofta, men strävar efter att kunna byta ut mitt bensinslukande monster mot en mer miljövänlig bil som ändå passar mina behov och jag slutade nu i veckan att äta gelatin (det kommer ju faktiskt från gris!).

grisfarm-sodermanland-00005.jpg

Just nu har jag väldigt liten förståelse för de människor som inte bryr sig alls. Jag blir förbannad och upprörd på de som faktiskt kan tänka sig att äta dessa stackare:

Men jag vet att det hjälper föga att bli arg, det har nog ofta motsatt effekt. Det är bättre att vara saklig och dela den information jag hittar och mina tankar kring detta. Om lite av det jag skriver om allt detta når en enda människa som faktiskt också börjar bry sig så har jag gjort något bra, då har jag lyckats. Men jag tror fortfarande att vi alla har ett val, vi kan påverka och det gör mig ledsen att det är så många människor som väljer så jäkla galet!

Kommentera

