Sorgligt så det förslår!

Via Lady Dahmers fb-sida hamnade jag på en intervju med Marie Plosjö (klicka så hittar ni resten av intervjun i sin helhet, inklusive fler otroligt idiotiska frågor) och den här frågan ställs av Gino Lundqvist:

Jag har en EXTREMT ”obehaglig” och opolitiskt korrekt teori om att tjejer som blivit sexuellt utnyttjade på något sätt faktiskt är bättre i sängen än den ”fina halvt oskuldsfulla tjejen från Eskilstuna”. Den är baserad på oräkneliga berättelser jag har hört från vänner som blivit utnyttjade. Den är väldigt enkel. Nämligen att hur fruktansvärt, beklagligt och hemskt ett sexuellt våldsbrott än är, så släpper det någon blyg inner spärr hos de tjejerna, efter det blir de som förbytta i sängen och älskar sex mer än någonsin. Jag vet hur absurt och motsägande detta låter, men jag har förstått att det är så? Om du håller med om den teorin, varför tror du att det är så?”

Om detta är på riktigt, vilket det verkar vara, så undrar jag hur otroligt snedvriden uppfattning hen då har om kvinnors sexualitet? Det spelar ingen som helst roll hur många gånger hen i frågan skriver att det är en opolitiskt korrekt teori eller hur fruktansvärt, beklagligt och hemskt det är med sexuella våldsbrott, för någonstans där har hen helt tappat greppet om vad det betyder att respektera en annan människas integritet. Att det skulle finnas en blyg spärr i tjejer som det släpps på efter att man blivit våldtagen och att de därefter blir som förbytta och älskar sex mer än någonsin? Alltså jag blir så jävla arg att jag inte finner några ord för hur helvetes jävla korkat detta är! Finns det människor som på riktigt tror på detta? Jag borde väl inte bli förvånad, men det här är så otroligt förnedrande mot alla som blivit utsatta för sexuella övergrepp och jag tror att ingen som inte blivit utsatt kan förstå hur det känns.

Marie Plosjös svar är dock mycket vettigt. Att hon ens låter sig intervjuas av en sån jubelidiot förvånar mig:

Ja, det är ju en ganska obehaglig teori. Det jag kanske tror du tänker på är att det är konstaterat att människor som råkar ut för trauman ibland använder sig av liknande händelser för att hantera framtida situationer på gott och ont. Det är inte ovanligt att barn som råkat ut för en förälder som förgripit sig på barnet själv blir pedofiler när de är vuxna. Det är också många som blivit våldtagna som i det traumat har ännu mer sex för att själv känna att de tar kontrollen. Brister gränserna för det ”normala” så är sannolikheten att beteendet inte blir så sunt även om det kanske kan uppfattas som något positivt för andra. För att nämna något så kan ett exempel vara ett stort sexuellt begär. Kvinnor och män som är vana vid att bli förödmjukade kan psykologiskt försöka vända den upplevelsen till något de själv tar kontrollen över.  Så nej, jag tror inte det handlar om att en blyg spärr släpps. Jag tror det blir ett symtom av ett grundproblem.”

2 thoughts on “Sorgligt så det förslår!

    • Det är så jäkla galet och hemskt att det finns människor som tror på detta. Jag blir ledsen och förbannad och vill bara ruska om dom så att dom förstår!

Kommentera

