Räkna foderstat.

Igår fick vi analysen på höet i stallet och jag har försökt räkna ut en foderstat till Tenor med hjälp av diverse olika foderstatsprogram som finns på nätet. Det visade sig inte vara helt enkelt då vårt grovfoder innehåller alldeles för lite protein och T behöver just protein för att kunna bygga lite mer muskler. Eller det är ju egentligen inte så svårt, men lite behöver jag fundera på vad som är bäst att komplettera med.
Jag har aldrig tidigare räknat på en exakt foderstat och jag kommer inte att gå benhårt efter uträkningen heller utan kommer så klart att titta på hur hästen ser ut och utvecklas. Men det är bra att ha en grund att stå på och som i vårt fall veta att det är alldeles för lite protein så att man kompletterar med rätt saker. Jag vill dessutom mata honom med så rena produkter som möjligt, dvs så mycket grovfoder som det är möjligt och sedan komplettera med så milt kraftfoder som möjligt samt mineraler. Nu iväg och kika på hästmat!

One thought on “Räkna foderstat.

  1. De är bra att räkna foderstater. Oftast så blir det jätte bra av det. Hur program funkar på nätet vet jag inte men jag har senare år alltid räknat foderstater på mina hästar och de har inte hänt mig ännu att dom tappat eller blivit feta;) tycker fler borde göra det. För de bästa är att dom klarar sig på bara grovfoder:) bra där mer sånt till hästfolket:) vad fick han för proteinfoder?:)

Kommentera

