Värmepellets som strö.

Nu har jag kört med en blandning av värmepellets och spån i Tenors box i ungefär tre veckor och det funkar bra. Underlaget håller ihop riktigt bra och det blir någon sorts halvpermanent bädd. Jag plockar ut kisset varje dag, men vänder inte på hela bädden mer än en gång i veckan. Han har dock en förkärlek för att dra runt höet i hela boxen, vilket gör det lite mer svårmockat än det nödvändigtvis behöver vara. Men samtidigt hjälper det ju till att hålla ihop materialet plus att han alltid har nåt att pilla med. Nu har jag dock bestämt mig för att testa att bara fylla på med värmepellets (som är pressat sågspån) och skippa kutterspånet. Jag tror att det kommer att bli en ännu fastare bädd och ännu mer lättmockat! Det viktigaste för mig är ju självklart att han ska ha en bra bädd där han aldrig riskerar att skrapa i golvet när han reser sig.

20130218-115646.jpg

2 thoughts on “Värmepellets som strö.

  1. Vad bra att du testar det här och delar med dig. Jag har funderat på detta till La Bries box nu när hon ska börja gå in inför fölningen och sen även när fölet kommer just för att jag är rädd att de kommer ner till betongen. Det blir som du säger liggsår och nu är hon så stor och tung samtidigt som hon vill ligga ner ganska mycket. Det är ju så svårt att få tag i halm och framförallt bra halm just nu så jag behöver ett alternativ.

    • Kan helt klart rekommendera dig pellets! Eller ja, det är ju egentligen bara rent sågspån, då det håller ihop bädden så otroligt mycket bättre än vanligt kutterspån.
      Så spännande att det tittar ut en liten fölis snart! 🙂

Kommentera

