Sadeljakt.

Nu är det dags att börja leta efter en sadel åt min kära pålle och jag behöver lite hjälp med förslag! Han har i dagsläget en ganska omusklad överlinje och behöver nog kunna växa åtminstone en storlek på vidden även om den säkert behöver vara ganska vid redan till att börja med. Han har en ganska kort rygg med tanke på att han ändå är 173+ i mankhöjd, blir rakare vid arbete och har en hyfsat ordentlig manke.
Själv gillar jag ordentliga men mjuka knästöd, hellre flatare än djup sits och behöver minst 17,5″. Är helt insnöad på Amerigos sadlar, men känner att jag kanske borde vara öppen för förslag, det finns ju så många andra sadlar på marknaden. Så vad säger ni?

Och just ja, självklart är det en dressyrsadel jag letar!

(Utprovare kommer att konsulteras, så det behöver jag inte tips om.)20130213-091315.jpg

20130213-091509.jpg

3 thoughts on “Sadeljakt.

  1. Hoppla!

    Jo han har en kort rygg med tanke på mankhöjden ”lille” skrutten. Fördelen med Amerigo är ju den att de har många modeller för kortare ryggar, men det finns det väl fler märken som har i sadeldjungeln. Jag har nog oxå snöat in lite 😉

    • Ja han har ju det och behöver en del plats för bogarna. Fick förslag och en Butet och deras CC-modell ser grymt skön ut, men jag har aldrig ens sett en sån. Kände att jag ska försöka vara lite mer öppen för olika märken än att bara snöa in på Amerigo. 🙂

  2. Amerigo är suveräna. Det går att byta in dem, de har också ett bra andrahandsvärde. Du kan skicka bilder på din häst så får du råd om vilken Amerigo som skulle kunna passa både dig och din häst. Du ska ju också sitta bekvämt. 🙂 Snöa på!

Kommentera

