Vad är det egentligen för fel på hästkött från Rumänien?

Det är nog inte så många av er som missat Findus-skandalen med det rumänska hästköttet, men om ni har det så är det bara att googla lite snabbt så ser ni att det i bland annat Findus frysta lasagne är hästkött och inte nötkött som det står på förpackningen. Rent vilseledande information alltså plus att dessa stackars djur har ett vidrigt liv innan de hamnar på din tallrik.
En bekant på Facebook ställde sig frågan ”Vad är det för fel på rumänskt hästkött!?” (jag hoppas att den var ironiskt ställd) och jag tänker mig att det kanske är det här som är fel:

(Bilderna kommer från ESDAW)

Picture Picture PicturePicture

För er som inte vet det så bör en frisk och välskött häst se ut nåt sånt här:

 

Så snälla snälla ni, tänk på vad det är ni faktiskt äter!

Om ni klarar av det, titta då på denna film om hur dessa hästar ofta blir behandlade innan de slutar som på bilderna högst upp. På ESDAW finns fler filmer och bilder för den som klarar av det. Jag står knappt ut!

15 thoughts on “Vad är det egentligen för fel på hästkött från Rumänien?

  1. Haha, om du tror att det är hästarna högst upp som blir mat så är du helt ute och cyklar. Hur mycket mat tror du det är på dom stackars hästarna?

    Och att hitta bilder på djur som mår dåligt är ju enkelt att googla fram, och är inte speciellt för rumänien utan förekommer över hela jorden.

    Get a grip.

    • Inte mycket mat alls och nej, just de hästarna lämnas nog att dö någonstans när de är ”färdiganvända”. Men det är vidrigt hur dessa djur blir behandlade och ja det finns över hela världen. Och ja, det är sjukt synd om en jäkla massa människor runt om i världen också, så har vi det sagt. Men dessa djur lider för att vi människor utsätter dom för det och jag tror knappast att just de hästar som hamnade i Findus lasagne har det så jäkla mycket bättre än dessa stackare på gatan!

      Jag tycker att jag har ett bra ”grip” om hur det ser ut och jag hoppas att jag kanske kan få någon annan att tänka till en gång extra innan de köper kött, oavsett från vilken djurart det kommer!

  2. Usch, vågar inte se filmen. 😦 så hemskt.
    jag äter inte hästkött uppfött på ”bra” sätt heller, för det blir liksom fel i mig. Som att jag inte skulle äta hund heller.
    Och så köper jag aldrig färdigmat som innehåller kött (förutom fisk), då man inte kan lita på att de djuren har haft det bra.

    • Filmen är hemsk och sådana finns det hur många som helst av. 😦
      Jag har provat att äta hästkött en gång som vuxen, men det gick inte så bra. Jag lyckades med några tuggor sen tog det stopp och jag kommer inte att göra det igen.
      Det är nog lika bra att inte köpa färdigmat och halvfabrikat förutom vegetariskt eller möjligen fisk. 🙂

  3. Är själv hästägare och mina hästar betyder mer än mitt egna liv för mig. Att se människor som orsakar smärta för oförsvarliga djur är skamligt. På videon ovan står det säkert ett 50 tal människor och kollar på när två försvarslösa djur blir behandlade som mindre än någon annan levande varelse på denna jord. *De som slår är själva boven i dramat men de som står och kollar är de som kan förändra och att komma dit och se två så unga hästar framföra en människas arbete är grymt! Fy för människor utan själ och låt er brinna i helvetet i all framtid!

Kommentera

